Ak ste firma alebo sa pohybujete vo svete digitálneho marketingu, pojmy SEO a SEM ste už určite počuli. Mnohí si ich mýlia alebo zamieňajú, no každé z nich znamená úplne niečo iné. SEO a SEM predstavuje prístup k získavaniu návštevnosti a viditeľnosti vo vyhľadávačoch. Poďme si ich rozobrať a poukázať na rozdiely.
Čo je SEO?
SEO (Search Engine Optimization) je proces optimalizácie webových stránok s cieľom získať organickú (neplatenú) návštevnosť z vyhľadávačov, primárne ide o prehliadače Google, Bing či Seznam. To znamená, že agentúra sa snaží vylepšiť podstránky webu tak, aby vyhľadávače jej obsah uprednostňovali pred ostatnými webmi a webstránka sa zobrazovala vyššie vo vyhľadávaní.

Hlavné oblasti SEO:
Technické SEO
V skratke funkčnosť a štruktúru webu, aby bol ľahko indexovateľný a dostupný pre vyhľadávače. Štandardne to zahŕňa – rýchlosť načítania stránky, bezpečnosť, mobilná optimalizácia a ďalších viacero faktorov. Ide o technické požiadavky na web.
On-page SEO
Kvalitný obsah, ktorý obsahuje kľúčové slová, dobre napísané Meta popisy a Meta nadpisy. Dobrý SEO obsah by mal byť unikátny, pravdivý, relevantný a informačne hodnotný. Štruktúra obsahu by mala spĺňať SEO štandardy.
Off-page SEO
Spätné odkazy a autorita domény. Off-page SEO sa deje mimo stránky. Ide o signály, ktoré budujú jej dôveryhodnosť. Vyššie SEO skóre ovplyvňuje aj to, koľko webstránok odkazuje na váš web. Kvalitné spätné odkazy sú veľmi užitočné.
SEO je dlhodobá stratégia, ktorá si vyžaduje čas a systematickú prácu, no prináša stabilné výsledky.

Prečítajte si neskôr
Google reklama: Marketingový nástroj, ktorý prináša merateľné výsledky
Čo je SEM?
SEM (Search Engine Marketing) zahŕňa platené reklamy vo vyhľadávačoch. V našich končatinách ide najmä o platformu Google Ads. Samozrejme, je tu možnosť inzerovať vo vyhľadávaní aj napríklad cez Bing, Seznam a podobne. Je to rýchly spôsob, ako dostať svoju stránku pred konkurenciu a na začiatok vyhľadávania. Štandardne je to tak, že prvé 3 zobrazené web stránky vo vyhľadávaní sú platená reklama a za ňou nasleduje SEO.
SEM „platené vyhľadávanie“ je veľmi efektívny, ak potrebujete okamžitú viditeľnosť, no jeho nevýhoda je, že priamo závisí od rozpočtu, to znamená, že za každý klik si platíte.

SEO vs SEM: Kedy sa čo oplatí.
Nikdy nie je dobré vsádzať všetko len na jednu kartu. Dobrý marketingový mix zahŕňa oba princípy súbežne. Je to pre to, že ak sa sústredíte len na SEO, vaša konkurencia vás vie vo vyhľadávaní predbehnúť platenou reklamou. Ak sa zase sústredíte len na SEM, míňate viac rozpočtu a platíte za vyhľadávania, ktoré by mohli byť pri dobre nastavenom SEO zdarma.
Má to vplyv aj na Značku:
- SEO sa oplatí, ak budujete dlhodobú značku a chcete trvalý rast. Vieme vám s tým pomôcť – stačí nás kontaktovať
- SEM je výhodné, kontinuálne aj pri menších projektoch. Pretože konkurencia je prítomná a SEM je jeden z najrelevantnejších marketingových kanálov. Potrebujete nastaviť reklamu a stratégiu vo vyhľadávaní? Kontaktujte nás.
Nezáleží na tom, či práve začínate, alebo chcete posunúť svoju online stratégiu na vyšší level. S viac ako 15-ročnými skúsenosťami v marketingu vám vieme pomôcť nastaviť efektívny plán, ktorý prinesie výsledky. Potrebujete zvýšiť viditeľnosť vo vyhľadávačoch, znížiť náklady na reklamu alebo zlepšiť návratnosť investícií? Ozvite sa nám a spoločne nájdeme riešenie šité na mieru vašim cieľom.