Predstavte si, že cestujete a chcete si vychutnať skvelú večeru. Mne sa to stáva veľmi často. Prostredie je neznáme, nemôžem vsadiť na overenú kvalitu. Viete, čo urobím ako prvé? Určite to isté, čo mnohí z vás. Siahnem po mobile a googlim, kde v blízkosti sa dá najesť. Vyhliadnem si niekoľko tipov a premýšľam, ku ktorému podniku sa prikloním. Vždy existujú dve možnosti:
👉 Zájdete na Google a uvidíte: 4,8 ★ z 5, recenzie plné fotiek, pochvaly na jedlo, obsluhu aj atmosféru.
👉 Alebo… nič. Žiadna recenzia. Možno jedna z 2021, „Bolo to fajn.“
Kam povedú nohy vás? U mňa je to istota, vsádzam na 4,8 ★ z 5, na širokú paletu fotiek od bežných zákazníkov.
A rovnako sa rozhodujú aj vaši zákazníci.
Recenzie sú nový marketing
Nie ten, kde si vymyslíte claim a štylizujete grafiku. Ale ten, kde za vás hovoria ľudia, ktorí vás zažili.
Zákaznícke recenzie sú najlacnejšia a najdôveryhodnejšia forma reklamy, ktorú si značka môže priať. Myslím, že po mojom úvode už sami viete prečo, ale rada vám to pripomeniem:
Zvyšujú dôveryhodnosť a podporujú predaj
Ruku na srdce, aj vy by ste si v cudzom prostredí vybrali reštauráciu, ktorá má 4,8 ★ z 5 a 499 spokojných hodnotiteľov, však? Pozitívne recenzie naozaj dokážu presvedčiť nerozhodných zákazníkov. Ak máte v portfóliu jedinú službu či produkt, alebo desiatky, prispejú k tomu, že potenciálni zákazníci budú vnímať pozitívne celú vašu značku. A tam, kde sa nedáte presvedčiť k nákupu skúsenosťami z vášho okolia, vás určite presvedčia čísla.
Zlepšujú SEO
Vedeli ste, že čím viac pozitívnych recenzií máte, tým je vyššia šanca, že sa zobrazíte na vyšších pozíciách vo vyhľadávaní? Bonusom je, ak sa v recenziách objavujú i kľúčové slová. Čo viac si môžete priať?
Dávajú spätnú väzbu
Nik iný vám nepomôže zlepšiť vaše služby alebo produkty viac, ako ľudia, ktorí ich reálne využívajú v praxi. Nebojte sa recenzií, práve naopak, pozorne ich sledujte, pomôžu vám identifikovať nielen silné a slabé stránky, ale vyťažíte z nich oveľa viac. Často aj potenciál na diverzifikáciu vášho produktového portfólia. Ja našich zákazníkov veľmi často upozorňujem na hlas a požiadavky ľudu 😊
Robia z vašich zákazníkov ambasádorov
Google? Facebook? Instagram? V dnešnej konzumnej dobe platia značky nemalé finančné prostriedky za ambasádorov. Vy nemusíte. Nie je nič lepšie, ako keď vás vaši spokojní zákazníci označia na svojich sieťach. Hovorí vám niečo „word-of-mouth“ marketing? Je na nezaplatenie! A ten s recenziami v podstate aj nezaplatiteľný.
Je totiž zadarmo (ak nepočítame váš čas, ktorý venujete dobre odvedenej práci).
Až 93 % zákazníkov očakáva, že firmy budú reagovať na ich online recenzie.
To znamená:

Prečítajte si neskôr
5 najčastejších chýb v digitálnom marketingu. Vyhýbate sa im?
- Keď zákazník zverejní recenziu – pozitívnu alebo negatívnu – očakáva odpoveď. Je to jednoduché, on venoval hodnoteniu vášho produktu či služby čas. Neurobí tak v budúcnosti, ak jeho reakcia zostane bez povšimnutia. Platí to pri pozitívnom i negatívnom hodnotení.
- Absencia reakcie môže pôsobiť, že vám na jeho skúsenosti nezáleží, čo zásadne oslabuje dôveru.
- Práve interakcia – poďakovanie, objasnenie, riešenie problému – ukazuje, že vám na zákazníkoch záleží a vážite si spätnú väzbu.
Neviete, ako získať dobré recenzie?
Zákazník je spokojný. Usmeje sa, poďakuje, zaplatí, odchádza. A potom… nič.
Pretože:
– ste sa nespýtali,
– neponúkli ste jednoduchý spôsob, ako vám zanechá hodnotenie,
– alebo ste to iba odložil na „potom“, ktoré nikdy neprišlo.
Už dávno neplatí, že dobré sa chváli samo. Recenzie takmer nikdy (až na pár skvelých výnimiek), neprichádzajú samé. Musíte si ich vypýtať.
A nie je to vôbec obťažujúce. Ako na to? Postačí:
💡 krátky e-mail.
💡 QR kód na faktúre.
💡 výzva na Instagrame.
💡 notifikácia v appke.
💡 alebo jednoduché: „Veríme, že ste boli spokojní, budeme radi za vašu spätnú väzbu.“
Nie je to o prehováraní. Je to o pripomenutí. Nezabudnite, že doba, ktorú žijeme, je rýchla.
Zhrnutie? Je jednoduché.
To, čo si myslíte o svojej značke alebo produkte vy, zaujíma vás.
💬 To, čo si o vás myslia zákazníci, zaujíma všetkých ostatných.
Potrebujete poradiť? Pomôžeme vám nastaviť jednoduchý systém, ako získať, spracovať a použiť recenzie tak, aby robili to, na čo reálne slúžia – budovali dôveru a zvyšovali predaj.
Ľudia vám dôverujú. Len im musíme dať priestor, aby to povedali nahlas.